Engagera dig ideellt

Bli en del av en större elevrörelse!

Bli ideell

Engagera dig i Elevernas riksförbund

Att vara engagerad hos oss är roligt, engagerande och lärorikt. Du träffar vänner för livet, får utveckla din kunskap och ditt ledarskap under vägledning av andra duktiga ledare. Detta genom exempelvis att utbilda andra elever i deras rättigheter, arbeta med påverkansarbete och stärka organisationen genom att uttrycka dina åsikter om hur skolan borde vara!

Som ideell kan du anpassa ditt engagemang efter vad du tycker är intressant, efter vilken tid du har och efter vilken verksamhet som är aktuell. Vill du veta mer, kontakta frida@elevernasriksforbund.se

Uppdrag

Utbildning och besök

Elevernas riksförbund erbjuder utbildningar och besök till elevråden. Utbildningarna handlar om elevrådsarbete, elevers rättigheter och arbetsmiljö i skolan. Besöken är inspiratinsbesök med fokus på tex styrelsearbete, påverkansarbete och demokratiska möten.

Projekt och arbetsgrupper

Elevernas riksförbund driver idag bland annat projekt inom elevers rättigheter och arbetsmiljö. Till dessa projekt vill vi ha refernesgrupper - er elever. T.ex behöver vi en referensgrupp till arbetet med att ta fram Elevernas riskförbunds skolpolitiska program. När vi annordnar träffar behöver vi också arbetsgrupper som hjälper till, som utbildare eller arrangörer.

Varför?

Utbildning

När du engagerar dig som ideell får du en utbildning i ledarskap, om sakfrågornaElevernas riksförbund arbetar med och en tydlig genomgång av materialet vi använder under våra utbildningar. Vi har även kick-offer och vidareutbildningar och fördjupningar vid ett par tillfällen per år.

Vänner

Som engagerad i Elevernas riksförbund kan du hitta vänner för livet. Vi arbetar tillsammans hårt för en inkluderande och vänskaplig miljö.

Erfarenhet

Att vara engagerad hos Elevernas riksförbund är en erfarenhet som hjälper dig att växa som person, i och utanför ditt uppdrag. Det är en fin erfarenhet att ha med på ditt CV, och lärdommarna du får kommer du ha nytta av hela livet.

Aktuellt_

Här kan du läsa mer om vad som händer på Elevernas riksförbund just nu och om på vilka sätt just du kan engagera dig!

VI SÖKER UTBILDARE

Bli utbildare hos Elevernas riksförbund! Vårt mål är att våra medlemmar ska mötas av er, andra elever, när vi kommer ut i skolorna. Läs mer om våra utbildningar under Vår verksamhet och skicka iväg en intresseanmälan redan idag!

Citat_

“Den största lärodomen jag kommer ta med mig är skolpolitiken, alltså hur man pratar och argumenterar på scen.”

- Paris Brienesse - Ordförande för Region STHLM.

"Förutom alla underbara minnen och vänner så har jag själv utvecklats mycket som person"

- Elin - Ordförande i Region VÄST

"Jag känner inte till många i min ålder som får chansen att leda en hel arbetsgrupp helt själv och jag har lärt mig jättemycket av det"

- Adrian - Arrangör av riksförbundets nationella träffar