Vår Verksamhet

Våra utbildningar

För dig som vill lära dig mer

Elevernas riksförbunds expertområden är demokrati i skolan samt fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Vi erbjuder utbildningar för elever och elevråd som vill lära sig mer om demokrati, elevrådsarbete och skolans arbetsmiljö. Vi erbjuder både fysiska och digitala utbildningar. Ta en titt här nedan på våra olika utbildningar och kontakta vår utbildningssamordnare om ni vill veta mer eller boka in en utbildning.

En grundutbildning för elevråd fokuserar på den kunskap elevråden behöver för att driva ett stabilt och engagerande arbete. Våra elevrådsutbildningar riktar sig till alla elevråd på högstadiet och gymnasiet. Genom struktur och inkludering kan elevråd skapa ett hållbart elevinflytande på skolan.

Läs mer och boka din utbildning här_

Elevskyddsombud är elevernas röst i skolans arbetsmiljöarbete. Det är lagstadgat att det på svenska skolor ska finnas representanter från eleverna när det kommer till arbetsmiljöfrågor. Alltså måste det finnas elevskyddsombud. För att representanterna ska kunna representera elevernas åsikter om arbetsmiljön ska de vara valda av eleverna själva. Skolorna har ansvar att utbilda sina elevskyddsombud, som i sin tur kan föra fram elevernas åsikter till skolans skyddsombud.

Vi på Elevernas riksförbund erbjuder skolor utbildningar för elevskyddsombud. Det innebär att vi lär ut den kunskap som behövs för att kunna påverka arbetsmiljön i skolan.

Läs mer och boka din utbildning här_

Stärka elever

Vi stärker elever genom ett flertal kostnadsfria aktiviteter.

Under våren lanserar Elevernas riksförbund föreningsstödet! En helt kostnadsfri digital föreläsning med ett tydligt tema, som exempelvis kan äga rum under ett elevråds- eller styrelsemöte.

Elevernas riksförbund anordnar årligen nationella träffar för våra medlemmar. På grund av pandemin är dessa inställda tillsvidare.

Medlemssidan är en digital plattform där vi samlar tips och material som kan ge er inspiration och stöd i ert arbete. Är du intresserad av att veta mer? Kontakta medlemskap@elevernasriksforbund.se

Denna sida lanseras snart! Här kommer elevernas röst sättas i fokus!

Denna sida lanseras snart! Här kommer elevers rättigheter sättas i fokus!