medlemskap

Bli en del av en större elevrörelse. Ett medlemskap hos oss är gratis och som medlem får ni ta del av våra medlemsförmåner och vara med i arbetet för en bättre och mer demokratisk skola! Läs mer om våra förmåner, få svar på dina frågor, ta del av mallar och guider som visar hur man driver ett elevråd/elevkår och BLI MEDLEM här!

vilka fördelar får du som medlem?

Utbildningar

Vi erbjuder olika sorters utbildningar för att hjälpa er att stärka och skapa mer engagemang i elevrådet. Som medlem får ni också ett rabatterat pris på utvalda utbildningar! Som "styrelsearbete" och "Elevråd och elevkårer".

träffar

Vi erbjuder nationella och regionala träffar. Näst på tur är DRIVKRAFT, Elevrådskongressen 2022 och USE YOUR VOICE i vår. Håll utkik på hemsidan för att veta vilka träffar som är på gång och för att anmäla er!

hjälp och stöd

Vi finns här för er! Ställ era frågor om styrelsearbete, projektledning eller elevinflytande! Hör av er till oss på medlemskap@elevernasriksforbund.se så hjälper vi er!

elevrådsfonden

Vill ni arrangera en temadag? Hålla i en workshop? Kanske vill ni göra något för att välkomna nya elever till skolan? Elevrådsfonden är en pott med pengar som medlemmar hos Elevernas riksförbund kan söka projektbidrag från. Fonden finns för att ni ska kunna genomföra idéer och projekt som gör skolan bättre och roligare! Vi vill att elever och elevråd ska kunna förverkliga sina idéer, stora som små. Berätta för oss vad elevrådet planerar att göra så kan vi stötta er.
Klicka på ikonen för att ansöka och läsa mer!

föreningsstöd

Föreningsstödet är en helt kostnadsfri digital utbildning som anpassas utifrån elevrådets behov. Föreläsningen kan äga rum under ett elevråds- eller styrelsemöte. Stödet består av olika moduler, årsmöteskunskap, demokratisk organisering, elevers rättigheter och projektledning.

Klicka på knappen och fyll i formuläret för att bli medlem!

Behöver ni hjälp, inspiration, mallar eller andra tips och trix för att driva ett framgångsrikt elevråd? Klicka er vidare till vår materialbank!

Här hittar ni mallar och dokument med våra bästa tips om hur man driver ett elevråd, dagordningar, vilket upplägg som är bäst för ert årsmöte, gruppövningar för att förbättra gruppdynamiken och mycket mer. Bara att ladda ner och använda!

eBas är Elevernas riksförbunds medlemssystem. Här samlas alla medlemsuppgifter för att vi enklare och säkrare ska kunna administrera medlemskapsansökningar. eBas fungerar också som ett redskap för elevråd! Systemet är perfekt för att hålla koll på elevrådets kontaktuppgifter, protokoll och projekt! Klicka på knappen för att komma till eBas!

psst.. i materialbanken finns en guide för hur man använder tjänsten.

VANLIGA FRÅGOR OM ELEVRÅDSARBETE

Elevrådets/elevkårens struktur och verksamhet ska alltid utgå ifrån hur eleverna vill ha det. Däremot är det jättebra att vuxna på skolan engagerar sig och finns med som en hjälpande hand så länge de inte fattar beslut över elevrådet/elevkåren. När vi pratat med elever är det bästa att skapa struktur genom nedanstående.

I elevrådet/elevkåren kan ni lägga upp arbetet på lite olika sätt. Många elevråd/elevkårer som vi pratar med tycker att det kan vara bra att ha kontinuerliga möten för att alla som är med  ska vara uppdaterade och informerade om arbetet. Det är också bra om ni har en styrelse.

Vad är då en styrelse? En styrelse ska bestå av minst tre elevrådsrepresentanter, men kan och får gärna vara större. Poster i en styrelse kan vara exempelvis ordförande, sekreterare, kassör, ledamöter, vice ordförande, kommunikationsansvarig, utskottsansvarig eller någon helt annan post som passar elevrådets verksamhet.

Dela sen upp arbetet mer med fler elever. Att dela upp arbetet i grupper eller utskottet gör ofta att arbetet i elevrådet/elevkåren blir mer effektivt. Kanske vill ni ha en grupp eller ett utskott som arbetar med matfrågor, ett som arbetar med demokratifrågor medan en annan anordnar ett event eller temadag.

För mer hur ni kan lägga upp arbetet läs guiden “Att driva elevråd” som ni hittar i Materialbanken.

Elevrådet representerar eleverna på skolan. Vilka som är medlemmar beror på hur ert elevråd/elevkår är utformat. Däremot ska alla på skolan ha möjlighet att vara med och påverka.

Det kan ibland kännas svårt att nå ut till eleverna på skolan för veta att elevrådet/elevkåren finns. Här kommer några tips nedan.1

1. Se till att synas (och höras)!

Fundera på vad det finns för forum på skolan där ni kan synas!

Finns det en anslagstavla där ni kan sätta upp protokollet från senaste mötet? Kanske har skolan ett intranät där ni kan informera, eller lägga upp enkäter för att ta reda på vad eleverna tycker i frågor ni driver?

Var samlas eleverna på skolan, har ni en caféteria där ni kan sätta upp ett bord en dag och informera om elevrådet och hur eleverna kan påverka på skolan!

2. Fixa merch!

Ett enkelt sätt att visa vilka som sitter i elevrådet/elevkåren är att trycka upp tröjor. Använd tröjorna på inför möten och i början av terminen då skolans nya elever kan se vilka som sitter med i elevrådet/elevkåren!

Var kreativa! Det finns massor med olika sätt att sprida elevrådets/elevkårens namn. Affischer, pennor eller pins? Vad passar er bäst?

3. Skapa en logga!

Gör en logga till elevrådet/elevkåren! Kanske kan bildläraren hjälpa er, eller finns det en elev som tycker att det är kul att formge? En logga gör att elever på skolan känner igen elevrådet/elevkåren och ert arbete.

Det finns massor av gratisversioner på program där ni kan skapa en egen logga, googla! Tips är annars att använda gratisversionen av Canva – kolla in deras hemsida här.

Stadgar är elevrådets regelbok. Stadgarna beskriver hur elevrådet ska skötas och kan innefatta regler som ni har satt upp. I materialbanken hittar ni exempel på hur stadgar kan skrivas.

Ett årsmöte är det möte som hålls en gång per år och som är ert elevråds/elevkårs högsta beslutande organ. Då ska alla som sitter i elevrådet/elevkåren, inklusive representanter för klassråden bjudas in för att diskutera och fatta beslut kring elevrådets/elevkårens arbete. För mer info om årsmöten kan ni hitta i Materialbanken.

Ibland kan det kännas svårt att få bra kontakt till andra elever och vuxna på skolan. Relation till elever och vuxna är viktiga framgångsfaktorer för ett elevråd/elevkår och kan vara avgörande för att ert arbete ska flyta på ordentligt.

Ni kan hitta mer info om detta i “Framgångsfaktorer för elevers organisering” i Materialbanken. Om ni som elever upplever att ni inte blir lyssnade på rekommenderar vi att ni tittar på framgångsfaktorn “Relation till vuxna på skolan”.

Har du andra frågor? kontakta oss!

Engagera dig i ditt elevråd! Oavsett ifall ni är helt nystartade eller har kommit långt i er verksamhet kan vi på Elevernas riksförbund hjälpa till med det som behövs. Är det struktur? Inspiration? Ska ni genomföra ett projekt eller påverka er skola? Hör av er till oss!

Medlemskap mailen

medlemskap@elevernasrikforbund.se