Vår verksamhet

Elevernas riksförbund är en organisation av och för elever. Det betyder att förbundet utgörs av våra medlemmar som är elever och att vi verkar för deras intressen. Våra medlemmar är elevråd, elevkårer eller andra former av elevorganiseringar på övre grundskolan och gymnasiet. Vi grundades 1994 av elever som ville ha en bättre och mer demokratisk skola, vilket är vår vision än idag. I januari 2021 bytte vi namn från Sveriges elevråd – SVEA till vårat nuvarande namn, Elevernas Riksförbund.

Vi finns för att samla och stärka elever i demokratiska forum, representera och föra fram elevers röst och värna elevers rättigheter.

Elevernas riksförbund verksamhet bedrivs med stöd från bland annat Skolverket, MUCF, Folkhälsomyndigheten och Allmänna Arvsfonden.

Elevernas riksförbund följer Dataskyddsförordningen GDPR och behandlar de personuppgifter ni matar in med noggrann försiktighet. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter HÄR!

Elevernas riksförbund och våra regioner anordnar årligen nationella, regionala och lokala träffar för våra medlemmar. I höst är det dags för Elevrådskongressen 2022 och under våren 2023 går USE YOUR VOICE av stapeln.

Utöver den nationella verksamheten har Elevernas riksförbund tre regionala föreningar som bedriver egen verksamhet. Dessa är Elevernas riksförbund – SKÅNE, Elevernas riksförbund – STHLM och Elevernas riksförbund – VÄST. Läs mer om dem här.

Elevrådsfonden är en pott med pengar som medlemmar hos Elevernas riksförbund kan ansöka ifrån. Fonden finns för att ni ska kunna genomföra idéer och få kunskap och verktyg som gör skolan bättre och roligare. Läs mer och sök HÄR!

Bild: Förbundsstyrelsen

KOntaktuppgifter

Här finner du kontaktuppgifter till de som arbetar hos oss, tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Arbeta hos oss

Här lägger vi upp lediga tjänster, kika här om du söker jobb eller praktik.

Vi på Elevernas riksförbund arbetar för en bättre och mer demokratisk skola. Tillsammans med skolor runtom i Sverige utvecklar och stärker vi skoldemokratin genom Demokratiforum.

Demokratiforum lanserades efter samtal med lärare, rektorer och elever som efterlyste en mötesplats för att samtala om svåra ämnen som berör deras gemensamma arbetsmiljö, såsom diskriminering, kränkande särbehandling och psykisk ohälsa.